HISTORIAA

Sauna valmistumisen aikoihin.
Ensimmäisiä mökkejä

Päivärannan siirtolapuutarhan alkuvaiheet.

Kuopion kaupunginvaltuusto teki päätöksen siirtolapuutarha-alueen perustamisesta 5.9.1940. Asemakaavan puutarhalle laati kuuluisa arkkitehti, professori Otto.I. Meurman. Alkuperäisessä kaavassa oli 117 palstaa, mutta joista vain 114 palstalle rakennettiin mökki. Laajennusosa, johon tuli 16 uutta mökkiä rakennettiin 1976-77.

Kehittyminen.

Siirtolapuutarhan kehittyminen alkoi luonnollisesti vasta sodan jälkeen, koska suurin osa miehistä oli rintamalla. Sitten kun useita palstoja jo oli varattu, tuli ajatus yhdistyksen perustamisesta. Yhdistys perustettiin 1945 ja samalla liityttiin Suomen Siirtolapuutarhaliittoon, jossa ollaan jäsenenä edelleen ja sitä kautta myös Pohjoismaisessa ja Kansainvälisessä Siirtolapuutarhaliitossa. Yhteiset tilat on kaikki rakennettu yhdistyksen jäsenten talkootyönä. Ensimmäisenä sauna 1950- luvun alkupuolella. Kerhomaja rakennettiin 1980 ja sitä laajennettiin näyttämön verran 1994-95. Grillikatos (lettuliiteri) tehtiin1985. WC-rakennus Mattilan lähelle rakennettiin 1984 ja Uduttarentien WC 1987.

Kerhomajan rakennus 1980
Kerhomaja nykyisessä asussa
Kerhomaja sisältä
Uusi huoltorakennus valmistunut 2009

Kerhomaja

Siirtolapuutarha oli ollut ilman yhteistä kokoontumistilaa melkein 40 vuotta ennenkuin ryhdyttiin puuhaamaan alueelle kerhomajaa. Kerhomaja rakennettiin talkoilla vuonna 1980. Työt alkoivat keväällä ja jo elokuun 16 päivä vietettiin juhlallisia avajaisia. Kerhomajaa jatkettiin vuonna 2005, jolloin siihen tehtiin näyttämö. Näyttämö on ollut ahkerassa käytössä aina juhlien yhteydessä. Juhannusjuhla, elojuhla ja pikkujoulu ovat jokavuotisia tapahtumia. Lisäksi jäsenet saavat vuokrata kerhomajaa omiin perhejuhliin. Siellä on ollut syntymäpäiviä, rippijuhlia, häitä ja kaikkia muitakin perheiden omia tilaisuuksia.

Huoltorakennus (WC ja suihku)

Viimeisin työ on ollut uuden huoltorakennuksen rakentaminen, joka sai alkunsa siitä kun uuden jätevesilain vuoksi on saunojen jätevedet puhdistettava tai ohjattava viemäriverkostoon. Kun Päivärannantien vesi- ja viemärijohdot uusittiin Citymarketin rakentamisen vuoksi, niin tuli tilaisuus liittää yhdistyksen yhteistilojen jätevedet kaupungin viemäriin pumppaamon avulla. Kun teimme Keskon kanssa sopimuksen Päivärannantien varren siirtolapuutarhan penkan istutusten hoitamisesta , saimme siitä kertakorvauksen, joka mahdollisti huoltorakennuksen rakentamisen ilman jäseniltä kerättävää lisärahoitusta. Rakennuksessa on suihkutila ja WC naisille ja miehille ja ns. tekninen tila.